Abstract | Brodska goriva koja se danas najviše upotrebljavaju su laka i teška goriva. Za pogon velikih brodskih dizelskih motora zbog ekonomičnosti se najčešće upotrebljavaju teška goriva. Sustav teškog goriva sastoji se od: sustava ukrcaja i prebacivanja, sustava skladištenja, sustava pripreme i sustava dobave goriva.
Sustav ukrcaja i prebacivanja goriva sastoji se od cjevovoda, pročistača, transfer pumpa, sustava ventila i sustava za brzo mjerenje sadržaja skladišnih tankova u ukrcajnom prostoru.
Sustav skladištenja sastoji se od: skladišnog, taložnog, dnevnog i tanka mješača.
Sustav pripreme goriva može se podijeliti u dva dijela: sustav do dnevnih tankova i sustav od dnevnih tankova prema motoru.
Uređaje za obradu goriva čine: separatori, homogenizatori, zagrijači, viskozimetri, pumpe i filteri. Svrha je separacije razdvajanje dvije tekućine različite gustoće, koje se ne miješaju i istodobno uklanjanje krutih čestica. Mogu se primijeniti dva principa separacije: gravitacijski i centrifugalni. Prema upotrebi postoje dva tipa separatora. Purifikator koji separira dva medija različite gustoće i klarifikator koji se koristi samo za uklanjanje nečistoća i male količine vode. Kao sljedeća faza u razvoju separatora konstruirani su samočisteći separatori s kontroliranim djelomičnim ispuštanjem nečistoća. Ako goriva imaju veću gustoću od 991 kg/m3 pri temperaturi 15o C, koristi se posebni ALCAP sustav pročišćavanja. U cilju smanjenja stvorene količine taloga i emisija ispušnih plinova mora se obaviti homogenizacija nečistoća. Homogenizator je stroj koji potpomaže proces homogenizacije, stvarajući jednolike strukture svih čvrstih materijala sadržanih u teškom gorivu.
Goriva koja se primjenjuju na brodu pri okolnoj temperaturi su previše viskozna. Viskoznost treba smanjiti zagrijavanjem tako da se mogu crpiti iz tankova, mogu raspršiti pri izgaranju u kotlu, pročišćavati i raspršivati u cilindre motora. Najčešći grijači na brodovima su parni grijači.
Viskozimetar je jedan od najzanemarenijih uređaja na brodu jer se temperatura goriva smatra važnijom, ali temperatura goriva se povećava da bi se postigla željena viskoznost goriva. Viskozimetar mjeri viskoznost goriva i time kontrolira dovođenje pare za grijanje goriva.
Pumpa je stroj koji se koristi za podizanje tekućina od niske do visoke točke. Najčešće korištene pumpe za protok goriva su zupčane i vijčane.
Kao završna faza u sustavu za obradu goriva ugrađuju se filteri koji služe kao sigurnosna mjera za zaustavljanje preostalih velikih čestica da ne dođu do motora. |
Abstract (english) | Marine fuels that are most used today are light and heavy fuel oils. Heavy fuels are mostly used to drive large marine diesel engines due to economy. The heavy fuel oil system consists of: loading and transfer system, storage system, fuel preparation system and fuel supply system.
The fuel loading and transfer system consists of pipelines, purifiers, transfer pumps, valve systems and systems for rapid measurement of the contents of storage tanks in the loading area.
The storage system consists of: bunker, settling, service and venting tanks.
The fuel preparation system can be divided into two parts: a system up to service tanks and system from service tanks to engine.
Fuel treatment devices consist of: separators, homogenizers, heaters, viscometers, pumps and filters. The purpose of separation is to separate two liquids of different densities, which do not mix, and at the same time to remove solid particles. Two separation principles can be applied: gravitational and centrifugal. According to the use, there are two types of separators, a purifier that separates two media of different densities and a clarifier that is used only to remove impurities and small amounts of water. As the next stage in the development of the separator, self-cleaning separators with controlled partial discharge of impurities were constructed. If the fuels have a density higher than 991 kg/m3 at a temperature of 15 oC, a special ALCAP purification system is used.
In order to reduce the amount of sediment and exhaust emissions, homogenization of impurities must be performed. A homogenizer is a machine that aids the homogenization process, creating uniform structures of all solid materials contained in heavy fuel.
The fuels used on ship at the ambient temperature are too viscous. The viscosity should be reduced by heating so that they can be pumped out of the tanks, sprayed during combustion in the boiler, purified and sprayed into the engine cylinders. The most common heaters on ships are steam heaters.
The viscometer is one of the most neglected devices on board because the fuel temperature is considered more important, but the fuel temperature is increased to achieve the desired fuel viscosity. The viscometer measures the viscosity of the fuel and thus controls the supply of steam to heat the fuel.
A pump is a machine used to lift liquids from a low to a high point. The most commonly used fuel flow pumps are gear and screw pumps.
As a final stage, filters are installed in the fuel treatment system that serve as a safety measure to stop the remaining large particles from reaching the engine. |