Abstract | Upravljanje marketingom podrazumijeva čitav niz aktivnosti u svrhu odabira ciljnog tržišta te isporuke vrhunske vrijednosti za potrošača kako bi se zadržalo postojeće potrošače i dobilo nove. Neprofitne organizacije za primarni cilj imaju ostvarenje određenog javnog interesa. Da bi marketing neprofitne organizacije dobro funkcionirao potrebno je njegovo razumijevanje i prihvaćanje od strane svih onih koji sudjeluju u radu neprofitne organizacije (upravni odbor, izvršni odbor, menadžment, zaposlenici, donori, volonteri i klijenti). Neprofitne organizacije ostvaruju interese društva dok im ostvarivanje profita i povećanje kapitala nije cilj. Eventualni profit se ulaže u daljnje ostvarenje dobrotvornih ciljeva. Kod neprofitnih organizacija, kao i kod svih ostalih, javlja se potreba za upravljanjem, organiziranjem, koordinacijom, planiranjem, motivacijom i usmjeravanjem zaposlenika, odnosno volontera, te se javlja potreba za angažiranjem menadžera. Temeljna uloga menadžera je vođenje, odnosno upravljanje sa svrhom postizanja zadanih ciljeva.
Ciljevi rada su definirati specifičnosti neprofitnih organizacija, ukazati na važnost upravljanja marketingom za neprofitne organizacije te istražiti uspješnost provedbe upravljanja marketingom u okviru djelovanja neprofitnih organizacija: „UNICEF“,“ Zaklada Ana Rukavina – Želim život!“, i „Deša“. Slijedom marketinških aktivnosti UNICEF je kroz dugi niz godina rada proširio područje djelovanja na 190 zemalja svijeta, te je u 2018. godini prikupio gotovo 6.6 milijardi američkih dolara u cilju pomaganja djeci. Zaklada Ana Rukavina, je u prvim godinama rada povećala broj donora na 15 000, da bi do 2019. taj broj narastao na 57 000. Što se tiče krajnjih korisnika 2009. je obavljena prva transplantacija krvotvornih matičnih stanica, a do lipnja 2019. sveukupno je obavljeno 105 transplantacija. DEŠA provodi čitav niz programa na kojima sudjeluju ljudi iz lokalne zajednice. U razdoblju od 1997. – 2003. godine edukaciju i specifične radionice u DEŠI je završilo ukupno 1784 polaznika/ca. Od toga su 85% žene, a od 1993. – 2015. godine više od 8000 ljudi je koristilo raznovrsne programe DEŠE. Rast je očit kod svih organizacija, a za njega je dobrim dijelom zaslužna uspješna implementacija marketinga u poslovanju. |
Abstract (english) | Marketing management involves a whole range of activities for the purpose of selecting the target market and delivering superior value for the consumer in order to retain existing consumers and gain new ones. Non-profit organizations have a primary public interest in pursuing as a primary goal. For a nonprofit's marketing to work well, it needs to be understood and accepted by all those involved in the work of the nonprofit organization (board of directors, executive board, management, employees, donors, volunteers, and clients). Non-profit organizations are pursuing the interests of society, while making profit and raising capital is not their goal. The eventual profit is invested in furthering the charitable goals. For non-profit organizations, as well as for everyone else, there is a need to manage, organize, coordinate, plan, motivate and direct employees or volunteers, and there is a need to hire managers. The fundamental role of the manager is to lead, or manage, in order to achieve the set goals.
The goals of the paper are to define the specifics of non-profit organizations, to point out the importance of marketing management for non-profit organizations and to investigate the success of marketing management implementation within the activities of non-profit organizations: "UNICEF", "Ana Rukavina Foundation - I want life!", And "Deša". Following its marketing activities, UNICEF has expanded its field of activity to 190 countries worldwide for many years, raising nearly $ 6.6 billion in 2018 to help children. The Ana Rukavina Foundation increased the number of donors to 15,000 in the first years of operation, to increase to 57,000 by 2019. As regards end-users, in 2009 the first hematopoietic stem cell transplantation was performed, and by June 2019, a total of 105 transplants had been performed. DESA implements a range of programs that involve people from the local community. In the period from 1997 to 2003, a total of 1784 students completed education and specific workshops at DESA. Of these, 85% are women, and from 1993 - 2015, more than 8000 people have used various DESA programs. Growth is evident in all organizations, and it is largely due to the successful implementation of marketing into their businesses. |