Abstract | Rad se bavi nastankom i razvitom svjetskog i hrvatskog filma, te učestalosti tematika
rata, patriotizma i šovinizma u modernim hrvatskim uradcima.
U prvom dijelu rada je analizirana povijest filma u svijetu, te je pojašnjenja
terminologija vezana za film, faze nastajanja koje prolazi, ali i festivali putem kojih se sami
filmovi nagrađuju i prezentiraju široj javnosti.
Potom je rađena povijesna analiza hrvatskog filma, spomenuti su hrvatski filmski
festivali, ali su raščlanjeni i pojmovi rata, patriotizma i šovinizam, odnosno nezaobilazne teme
moderne hrvatske kinematografije.
Povijesnom analizom je tako ustanovljeno da je domaći film razoren između gotovo
nezaustavljive volje za stvaranjem, i prošlosti pune ratova, konflikata, tenzija i autokratskih
režima. Sve te nesretne okolnosti, su uzrokovale (međuostalom) i stagnaciju filmskih tema
čak i tijekom perioda mira, i utjecale na filmske umjetnike do te mjere da ili stvaraju većinom
filmove ratnog žanra, ili da inkorporiraju elemente rata, patriotizma i šovinizma gdje god je to
moguće. A to je potvrđeno i u sljedećem dijelu rada kroz analizu sadržaja 15 igranih filmova
neratne tematike, nastalih između 2000. i 2017. Kod svih filmova je uočena velika količina
izraza koji upućuju na analizirane teme, ali ponajviše šovinizma, koji je definitivno dominirao
u svim uradcima, i to ponajviše na štetu patriotizma, koji je prikazan na najbanalniji način.
U zaključku rada, osim sveukupne tmurne slike hrvatskog filma, se također navodi da
su spomenuti i analizirani filmovi samo djelić hrvatske produkcije, odnosno da su oni samo
ono što se servira masama, i što takozvani eksperti nagrađuju. A sve to ukazuje i na veći
problem, odnosno na pokvareni sustav koji nagrađuje samo filmove koji spadaju u određene
šablone, a ne na potpuni manjak kreativnosti domaćih filmaša. |
Abstract (english) | This thesis revolves around the history of film, in Croatia and in the rest of the world,
and around the recurring themes that can be found in modern Croatian films.
In the first chapter of the thesis there is a short elaborate on the film history of the
world, followed by the process of filmmaking, and a list of major film festivals around the
globe.
After the first chapter, the focus shifts to Croatian cinema, with its history, festivals,
and recurring themes like war, patriotism and chauvinism, that are thoroughly explained at the
end of the chapter using definitions given by historians and experts on political science, but
also practical examples. What transpired here, is that the Croatian cinema industry has always
been torn apart between an unstoppable will to create, and the burden of past wars, conflicts,
tensions and autocratic regimes, which has then led to a stagnation in film themes even in
periods of peace, and also influenced artists to either create predominantly war films, or
incorporate themes of war, patriotism and chauvinism wherever possible.
This was confirmed not only from a historical point of view but also in the following
chapter, with a content analysis of 15 non war films, produced between 2000 and 2017. In all
tof them, traces of said themes were more than present, with chauvinism leading by all
accounts, and patriotism been the weakest.
Asides from painting a quite bleak portrait of Croatian cinema, in the conclusion it is
also said that the analysed films are but a small fraction of what is produced in Croatia at the
moment, and that they merely represent what is served to the masses, and praised by so called
experts, which points more in the direction of a corrupt system, than on a lack of creativity of
Croatian filmmakers. |