Abstract | Budući da je turističko tržište veoma izazovno i dinamično, te da se preferencije turista konstantno mijenjaju i povećavaju, stvara se potreba da se što brže reagira u pogledu unapređenja turističke ponude odnosno ponude turističkog proizvoda i ostvarenja konkurentske prednosti. Svrha rada prikazati važnost marketinških strategija u unapređenju turističke ponude destinacije, u ovom slučaju grada Makarske uz cilj ukazivanja važnosti kreiranja marketinškog plana i marketinške strategije grada Makarske.
U radu naglasak je stavljen na strategije marketinga te potrebu njihovog formuliranja i implementacije u svrhu razvoja turizma određene turističke destinacije. U radu je analizirana ponuda grada Makarske, njene prednosti i njeni nedostaci. Nadalje, predložene su ideje o mogućnostima poboljšanja razvoja turizma u gradu i ukazano je na važnost odabira i implementacije prave strategije marketinga u ovoj turističkoj destinaciji.
Iako je Makarska već duže vrijeme poznata turistička destinacija puna prirodnih ljepota i na lako dostupnom mjestu smještena, i dalje ima dosta prostora za poboljšanje. Bitno je uskladiti sve subjekte turizma grada u ostvarenju cilja unapređenja Makarske i povećanja broja turista te s time i razvoja turizma u gradu. Turistički kapaciteti i ponuda moraju biti kvalitetni. Znači uz povećanje kvantitete istovremeno treba se paziti i na kvalitetu.
Istraživanjem je utvrđeno kako Makarska još uvijek nema formiranu pa s tim ni implementiranu strategiju marketinga. U ovome radu istaknuta je važnost strategije marketinga u turističkim destinacijama te potreba tih istih za Makarsku. Upravo uz prikladnu, dobro formiranu i implementiranu strategiju, Makarska, kao turistička destinacija, bila bi uspješnija i prepoznatljivija te s tim i privlačnija, jer bi joj se ne samo olakšao proces poboljšanja i razvitka turizma, već i općeniti razvoj nje same.
Za odabir i implementaciju strategije marketinga, potreban je i tim odnosno organizacija koja će je provesti. Potrebno je prije svega odrediti glavni cilj ili ciljeve i napraviti detaljnu analizu cijele turističke destinacije. Uz dobar tim i prikupljene te razrađene kvalitetne podatke, formiranje prave strategije nije teško. |
Abstract (english) | The tourism sector is very challenging and dynamic; therefore, preferences of tourists are constantly changing. As a result, there is a need for a quickly and timely response in terms of improving the tourism offer. The purpose of this paper is to show the importance of marketing strategies for tourist destinations, in this case the city of Makarska, with the aim of emphasizing the significance of having a well-developed marketing plan.
This paper focuses on marketing strategies, and the need for their formulation and implementation to further develop tourism in certain tourist destinations. In this work, all advantages and disadvantages of the city of Makarska are written. Furthermore, criticism and ideas on how to improve tourism in the city will be mentioned.
Makarska has been a well-known tourist destination for quite a while now, and though it is full of natural beauty and easily accessible, it still has plenty of room for improvement. It is essential to coordinate most all sectors of tourism in the city in such a way that the city will be able to offer more services, therefore increasing the number of tourists. Taking this development into account, attention should be given to the expansion of infrastructure or similar utilities. The tourist capacities and offer must be of good quality; subsequently an increase in quantity should be parallel to the increase in quality.
Through this research it has been found that Makarska still has not formed, nor implemented a strategy for marketing. With a suitable, well-formed and applied strategy, Makarska, as a tourist destination, could be more successful and recognizable. Such implementations in the city would not only enrich the tourism sector, but be beneficial to general development of Makarska itself.
In order to form the right marketing strategy, there should be the right team or organization that would be responsible for the improvement. It is necessary to specify that the main goal or goals to make a detailed analysis of the whole tourist destination. With a good team and accurate, quality data, forming the right strategy should not be difficult. It is necessary for every tourist destination to have its own strategy, or at least a master plan for tourism
development. With a well thought-out plan, the process of improvement and development of tourism would be more effective, as well as the general development of the city itself. |