Abstract | Ovim radom obrađen je sustav održavanja i mjerenja istrošenosti ležajeva. Kao što je poznato, kroz godine rada inženjera, ovaj sustav napredovao je od ručnog mjerenja i korištenja starih alata i sprava za mjerenje do softvera za precizno mjerenje i alarmiranje. Kako se razvijala tehnologija, tako su i u svrhu poboljšanja i prevencije kvara i štete, usavršavani sustavi nadzora i mjerenja ovog iznimno važnog dijela brodskih motora. Kako se javila potreba za sigurnijim i kvalitetnijim te svakako i pouzdanijim izmjerama istrošenosti ležajeva, tako su se na tržištu počeli pojavljivati računalni softveri koji su nudili ove usluge strojarima diljem svijeta. Ovi sustavi su se također unaprjeđivali i nadograđivali ovisno o zahtjevima brodara, ovisno o namjeni broda te potreba ljudi koji se koriste istima. Sustav AMOT jedan je od takvih softvera koji omogućuje potpuni nadzor nad stanjem ležajeva, istrošenosti istih, kao i praćenje svih parametara izravno na zaslonima. Također, jedna je od prednosti upravo fleksibilnost ugradnje, smještaja jedinica za praćenje te ugradnje senzora. Isto tako, posebna pozornost posvećena je praćenju istrošenosti ležajeva, kao i mjerenjima istih, kako ručno, tako i pomoću sustava AMOT kroz određeni vremenski period. Pažnja je posvećena i samom sustavu AMOT, ugradnji, radom s istim, opcijama i uvjetima ugradnje, senzorima tj. njihovoj ugradnji i smještaju. Također je usmjerena na koljenasto vratilo, otklonu koljenastog vratila te mjerenju pojave iste, kao i povezanosti iste s istrošenosti ležajeva. Kako se u pomorskoj praksi zna za povezanost otklona koljenastog vratila i istrošenosti ležajeva, tako je pažnja posvećena mjerenju i zapisima mjerenja te njihovom izračunu, a sve u svrhu smanjenja ili prevencije ovih dvaju veličina koje se međusobno javljaju otkad se plovi na motore SUI. Pošto se radi o sofisticiranom sustavu praćenja, obrađeni su i dijelovi sustava AMOT, sučelje sustava, jedinica za obradu signala, dimenzije, te tehničke karakteristike sustava. |
Abstract (english) | In the thesis the bearings maintenance system and wear measurements are analysed. Continuous and dedicated efforts of engineers have led to improvements of this system as it has evolved from manual measurements and use of old tools and measurement instruments to a sophisticated software for precise measurement and alerting. Along with technological advances, in an effort to make improvements and prevent failures and/or damages, the monitoring and measurement systems of this fundamental part of marine engines have been developed. The need for safer, higher quality and more reliable measurements of bearing wear has led to development of software providing such services on the market for engineers all over the world. These systems have also been improved and upgraded in accordance with the ship owners' requirements, depending on the type of ship and requirements of the crew involved. AMOT system is the type of software enabling complete control over the bearing condition, wear and monitoring of all parameters directly on the screen. Furthermore, one of the advantages of the system is flexible installation, arrangement of monitoring units and installation of sensors. Moreover, special attention has been paid to monitoring bearing wear as well as measurements, both manually and by application of AMOT system within a period of time. Due attention has been given to the very AMOT system as well, installation, operation, handling, options and requirements for instalment, sensors, i.e. their installation and arrangement. Attention has also been given to the crankshaft, crankshaft deflection and deflection measurements, as well as correlation between deflection and bearing wear. Since in maritime industry the correlation between crankshaft deflection and bearing wear is well known, due attention has been given to taking and recording measurements as well as their calculations in order to reduce or prevent these two occurrences that have been happening ever since the invention of internal combustion engines. Nevertheless, as the sophisticated monitoring system is analysed, parts of AMOT system have been included in the analysis as well as system interface, signal processing unit, dimensions and technical characteristics. |